Nefertiti

Nefertiti (numele egiptean înseamnă "Frumoasa care,iată, vine" c.1370 î.H - c. 1330 î.H) regină a Egiptului din Dinastia a 18-a, "Marea soție" a faraonului Amenhotep al IV-lea, zis și Akhenaten. Ea a domnit aproximativ între 1379-1361 î.Hr., în vremea marii reforme religioase conduse de acest faraon, care a promovat cultul unic al discului solar, Aten.

"Moștenitoarea, cea mare în grații, cea plină de farmec, marea aducătoare de fericire, doamna gingășiei, foarte iubită, care liniștește inima regelui în casa sa, în toate dulce vorbitoare, Stăpâna Egiptului de Sus și de Jos, Marea Soție a regelui, care o iubește, Doamna celor două țări, Nefertiti".


      Origini

         Identitatea părinților lui Nefertiti nu este știută cu siguranță, dar se presupune că este fiica lui Ay, care a urcat mai târziu pe tron ca faraon. O altă ipoteză a văzut în Nefertiti o prințesă cu numele Tadukhipa, din regatul Mitanni din Asia Anterioară, și care ar fi fost mai întâi căsătorită cu Amenhotep al III-lea, tatăl lui Amenhotep al IV-lea. Nu se știe anul când s-a măritat cu Amenhotep al IV-lea.

         Originile frumoasei regine sunt necunoscute. Exista o teorie conform careia este posibil ca ea sa fi fost printesa mitanica Tadukhepa, menita a fi mireasa lui Amenophis III, dar care, in final, s-a casatorit cu fiul acestuia. O alta ipoteza sustine ca Nefertiti a fost nascuta din uniunea lui Amenophis III cu o concubina - ceea ce i-ar fi facut pe Akhenaton si Nefertiti sa fie frati vitregi. Dar si aceasta teorie este destul de putin probabila, caci, in acest caz, titlul de "Fiica a faraonului" i s-ar fi cuvenit de drept lui Nefertiti - insa nu i-a fost atribuit niciodata.

          O a treia ipoteza sustine ca Nefertiti era fiica lui Ti (scris si "Tiy") si Ay (scris si "Aya"). Tatal ei ar fi fost un demnitar de rang inalt la Curtea lui Amenophis III si, in consecinta, un confident apropiat al lui Akhenaton. Conform acestei teorii, care castiga tot mai mult teren la ora actuala printre egiptologi, Nefertiti ar fi fost deci crescuta in inalta societate egipteana. Totusi se pare ca Ti nu a fost mama biologica a frumoasei regine, ci mai degraba, dupa cum arata dovezile descoperite, doica acesteia.Pentru gloria Zeului-Soare.


Domnia si reformele

Nefertiti si Amenhotep
Nefertiti si Amenhotep
Amon
Amon
Aton
Aton
Fragment din Cartea Mortii
Fragment din Cartea Mortii

    Data exactă când Nefertiti s-a căsătorit cu fiul lui Amenhotep al III-lea, viitorul faraon Amenhotep al IV-lea, este necunoscută. Se crede că era în vârstă de 15 ani atunci când s-a căsătorit, ceea ce însemna ca Amenhotep încă nu preluase tronul.

      În al patrulea an al domniei sale, 1346 î.H, Amenhotep al IV-lea a început să promoveze cultul lui Aten. Regele a condus o revoluție religioasă, în care Nefertiti a jucat un rol proeminent. În acel an se crede că a început și construirea noii capitale Akhetaten, în locul cunoscut astăzi ca Amarna. În oraș existau mai multe temple în aer liber, iar în centru era amplasat palatul.

     Faraonul și regina erau considerați a fi preoți și se credea că numai prin intermediul lor oamenii de rând puteau lua legătura cu divinitatea, cu zeul Aten. Nefertiti și-a schimbat numele în Neferneferuaten-Nefertiti, care înseamnă "Frumoase sunt frumusețile din Aten, o femeie frumoasă a venit", ca o demonstrare a absolutismului pentru noua religie. Iar Amenhotep al IV-lea și-a schimbat numele in Akhenaton pentru a onora divinitatea.

      Imaginea lui Nefertiti este prezentată pe pereții templelor având aceleași dimensiuni ca și reprezentarea faraonului și, de asemenea, slujind singură pe zeul Aten. Mai mult, într-un basorelief din templul de la Amarna, ea apare zdrobind cu sceptrul un dușman în fața lui Aten, dar și purtând coroana faraonului. Astfel de imagini erau în mod tradițional rezervate numai faraonului, și totuși Nefertiti a beneficiat de astfel de reprezentări.

      Chiar si in Karnak, care fusese pana atunci centrul traditional al cultului lui Amun, se construiau noi temple in onoarea Zeului Soare. Acestea erau impodobite cu numeroase imagini ale lui Nefertiti, care avea, ca figura conducatoare, un titlu regal aditional: "Neferneferuaton" - "Perfecta este perfectiunea lui Aton".

       Nefertiti a fost imortalizata in temple si pe monumente mai mult decat oricare alta regina egipteana. Se pare chiar ca frumoasa regina detinea si titlul de Mare Preot - o distinctie care se presupunea ca le este rezervata numai faraonilor. Totusi, in ultimii ani ai domniei lui Akhenaton, Nefertiti a disparut din fresce si sculpturi, fiind inlocuita de doua dintre cele sase fiice ale ei, Meritaton si Ankhesenpaaton.

      Ceea ce trebuie sa fi jignit poporul egiptean la noua religie este neglijarea cultului mortilor, care însemna nespus pentru egipteni. Mormintele sapate în piatra la Amarna sunt mult mai putin fastuoase decât cele din apusul Tebei. Akhenaton vorbeste despre pregatirea mormântului sau fara obisnuita euforie, nu pomeneste de "zburatul în cer", ci vorbeste simplu, de "a fi înmormântat". În rest, si în religia lui Aton mortii locuiesc în tarâmul de dedesubt, se procedeaza, ca pe vremuri, la deschiderea gurii mortului, ca sa poata iesi Ka, iar în morminte se depun alimente si tot felul de lucruri necesare traiului, sa-i îndulceasca mortului timpul lung ce-l va petrece dincolo. Dar judecarea mortilor, care hotarâse în religia traditionala admiterea lor în tarâmul de dedesubt, nu mai era pomenita defel. "Daca a existat o piedica pentru recunoasterea fara rezerve a noii credinte si o pricina ce i-a pregatit prabusirea, atunci a fost în primul rând faptul ca, în ochii egiptenilor, Akhenaton nu dadea suficienta importanta cultului mortilor."


    In spatele usilor inchise

       Prin anul al 14-lea al domniei lui Akhenaten (1336 î.H) Nefertiti dispare din documentele istorice. După această dată nu se mai vorbește de ea nimic. S-au emis diferite ipoteze în legatură cu soarta ei. Ar fi murit subit în urma unei epidemii ce lovise orașul ori de o altă cauză de moarte naturală. O alta teorie, care presupunea o cădere a ei în dizgrație, este astăzi afirmată, deoarece ștergerile deliberate de pe monumente ale unei regine-soții ale lui Akhenaten sunt astăzi demonstrate ca referindu-se la regina Kiya. Împrejurările dispariției lui Nefertiti sunt așadar pierdute în negura istoriei.

        Unii cercetatori cred că Nefertiti și-ar fi schimbat numele, în Ankhkheperure Smenkhkare și că ar fi domnit pentru scurtă vreme ca unică suverană, sub acest ultim nume. Ei presupun și că, în calitatea ei de co-regentă și de succesoare a soțului ei, a încercat să ajungă la o reconciliere cu tabăra preoților zeului Amen și a celorlalți tradiționaliști. Nefertiti ar fi luat măsuri pentru a își pregăti urmașii - fiica, numită de acum înainte Ankhsenamun și fiul ei vitreg Tutankhamon - pentru perioada de după moartea ei. Aceștia ar fi fost educați în spiritul religiei tradiționale a vechilor zei. După această teorie, după doi ani de domnie, lui Neferneferuaten i-a urmat pe tron Tutankhamon.

         Noua pereche regală era tânără și neexperimentată, după toate estimările de vârstă făcute. Ankhesenpaaten era însărcinată cu doi feți feminini prematuri care s-au născut morți și ale căror mumii au fost găsite de Howard Carter în mormântul lui Tutankhamon. După unele teorii, Nefertiti ar fi fost, totuși, încă în viață și ar fi avut o influență asupra tânărului cuplu regal. Daca era așa, această influență și probabil și viața lui Nefertiti s-au încheiat în al treilea an de domnie a lui Tutankhamon (1331 î.H.). În acel an Tutankhaten și-a schimbat numele în Tutankhamon. Ceea a dovedit întoarcerea sa la cultul oficial tradițional al lui Amon. El a părăsit și Akhetaten (Amarna) pentru a se întoarce în vechea capitală Waset (Teba).

© 2018 Vremuri la feminin. Femeia - personaj si personaliate istorica. Toate drepturile rezervate.
Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți